zadania dotyczące jazdy rowerem w zakręcie

Rowerzysta, motocyklista, jeździec na koniu, biegacz itp. Przebywają zakręty w podobny sposób. Pochylają się oni w kierunku środka zakrętu jak przedstawia rysunek

Jakie siły tu działają? Siła ciężkości Q=mg oraz siła sprężystości podłoża Fs jako reakcja na siłę nacisku Fn nie jest pionowa, tylko skierowana ukośnie do podłoża (skutek przechylania pojazdu). Wypadkową tych sił jest siła dośrodkowa Fr. Kąt α, pod jakim pochylony jest pojazd, obliczamy ze wzoru:





Na zakręcie na motocyklistę działają siły Fs i Q. Siła Fs jest reakcją na siłę Fn; działanie jej wynika ze sprężystości podłożą i tarcia opon o jezdnię.

Widać stąd im szybciej porusza się pojazd, tym mocniej należy go pochylić. Kąt pochylenia zależy także od promienia zakrętu. Zakręt o mniejszym promieniu R wymaga większego pochylenia. Zjawisko skośnego nacisku na powierzchnię może wywołać groźne następstwem czyli poślizg. Aby tego uniknąć, dla szybkich pojazdów stosuje się profilowanie zakrętów .
Tory kolejowe też są pochylone na zakrętach. Dzięki temu nacisk pociągu jest prostopadły do powierzchni szyn, a podróżni odczuwają tylko działanie sił prostopadłych do podłogi.




Siły działające na motocyklistę jadącego po pochylonym zakręcie. Przy odpowiednio dobranej prędkości siły Fs i Fn działają prostopadle do podłoża.